Alike in TPRS Wonderland

Wat men moet leren doen, leert men door het te doen (Aristoteles) What we have to learn to do, we learn by doing.

#Storytelling – Wat verhalen doen met ons brein 9 december 2012

Filed under: TPR Storytelling — Alike Last @ 09:39
Tags: , ,

In aansluiting op de vorige blogbijdrage: op de moretprslist werd toevallig op vrijdag ook een artikel geplaatst over het “echte” verhalen vertellen: What listening to a story does to our brains.

Het artikel begint ermee dat de Britse politicus en aristocraat John Montagu, the 4th Earl of Sandwich, veel van zijn vrije tijd gebruikte om te kaarten. Eén van de problemen daarbij was, dat hij er enorm van hield om een snack te eten, terwijl hij één hand vrij liet voor de kaarten.

Zodoende kwam hij op het idee om rundvlees te eten tussen plakken brood, wat hem ten slotte mogelijk zou maken  om tegelijkertijd te eten en te kaarten.

Zijn nieuw uitgevonden “sandwich”, de naam voor 2 boterhammen of stukken brood met vlees ertussen, werd één van de meest populaire maaltijd uitvindingen in de westerse wereld.

Wat hier interessant aan is, is het feit dat je waarschijnlijk door dit verhaal nooit meer zult vergeten wie  de sandwich heeft uitgevonden. Of tenminste, dat is veel minder waarschijnlijk, dan wanneer het ons gepresenteerd was in bullet points of in een andere puur op informatie gebaseerde vorm.

Lees het artikel hier verder: What listening to a story does to our brains

In het artikel lees je o.a. dat meerdere delen van het brein geactiveerd worden, door meerdere zintuigen aan te spreken, alleen al door woorden. Zo is bovenstaand plaatje nog een extra hulpmiddel bij het onthouden van het verhaal, doordat je het niet alleen in je brein gevisualiseerd krijgt, maar dat het ook nog eens letterlijk voor je ogen tot leven komt.

(De afbeelding is afkomstig uit het bovengenoemde artikel)

About these ads
 

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 809 andere volgers