Ik denk, daarom lees ik – I think therefore I read !

Reading it does a brain goodVeel aandacht gaat bij TPRS uit naar stap 1 en 2 – betekenis geven en het verhaal vragen – maar ook stap 3 = lezen (de “R” van TPRS) is een zeer belangrijke, omdat hiermee in feite de meeste vocabulaire verworven wordt! Vrijdag 27 januari 2012. gaf ik een workshop op de Good Practice Day van het ICLON op de Universiteit van Leiden getiteld: “Geef ze leeshonger!”. Leerlingen vinden lezen vaak niet leuk, ze hebben er geen zin in en zeker niet in een andere taal. Hoe verleid je ze dan om ze toch aan het lezen te krijgen?  Als inspiratie voor mijn workshop had ik o.a. dankbaar gebruik gemaakt van ideeën die we vorig jaar aangereikt hadden gekregen in de interessante workshop over TPRS & lezen van TPRS-docente Spaans en auteur van TPRS-novella’s Spaans en Frans, Mira Canion. Zij heeft onder andere Pirates français des Caraïbes geschreven : een leesboekje in het Frans dat je al met je beginners kunt gaan lezen. Het is hier verkrijgbaar. (Het is elders ook in het Spaans verkrijgbaar). Er zijn ook een voorlees -cd = luister-cd bij verkrijgbaar en een cd met docentenhandleiding met bij elke hoofdstuk discussie vragen, reproduceerbare aanvullende historische leestekstjes en reproduceerbare puzzels en quizzen.

Graag geef ik nog de volgende leestip mee : the Read Aloud Handbook van Jim Trelease is een must voor talendocenten, maar ook voor ouders, bibliotheekmedewerkers en boekhandelaren! Voor docenten Engels zit er achterin een treasury : een lijst met Engelstalige leesboeken, naar niveau.

 

Bovenstaande T-shirts zijn verkrijgbaar via Chalkboard Productions door hier te klikken.

