#NTPRS12 – donderdag 26 juli 2012

Vanochtend hebben Bryce en ik voor de laatste keer onze workshop The art and Genius of Going Slowly gedaan. Elke keer was hij weer anders en elke groep was ook weer anders. De laatste groep kregen we de meeste complimenten, maar toen hadden we ook het meest aan kunnen passen.

Tussen de middag hadden we een bijeenkomst met alle duo;s. Susan werd en beetje emotioneel toen ze de aftrap moest geven; tenslotte is dit de laatste keer dat ze aan de conferentie meedoet en met pensioen gaat.  Ik had verwacht dat alle duo’s zouden vertellen hoe het de afgelopen dagen gegaan was, maar iedereen begon meteen met het opnoemen van tips voor verbetering voor volgend jaar. Misschien vanwege tijdsgebrek , omdat er ook alweer ’s middags sessies gegeven moesten worden. Het bleek dat we ons hadden kunnen linken aan een coach; dat had ik afgelopen zondag niet begrepen toen er over de coaches gepraat werd. Dat had ik wel gewild! Ik geloof dat alleen Scott en Carol dat gedaan hebben en dat die zelfs wel twee coaches hadden. Maar die moesten ook bij de beginners zijn, dus er waren ook weer niet heel veel coaches beschikbaar. Susan vertelde dat zij bij de elementary teachers – de basisschoolleerkrachten –  hen Skip heeft gecoacht bij contrastive grammaer, de nieuwe naam voor grammar pop-ups. Skip werd steeds door Susan gecoacht, maar nu dus door de hele groep en hij deed alles ‘fout’ in hun ogen. Zo zou een basisschoolleerkracht dat niet (kunnen) doen! De evaluatie was achteraf geweldig. Dit was de beste sessie geweest voor hen, zelfs ‘beter dan Carol Gaab’! De goeroe op dit gebied (én vele andere). Ze tweet veel over TPRS en nu ook over de #NTPRS12. Evenals haar duo-partner Kristy Placido.

Ik was gistermiddag in een workshop van Kristy en het was afgeladen vol. Heel veel praktische tips over hoe je internet e.d. in kunt zetten in je TPRS lessen, maar ook hoe je (semi) authentieke boekjes en verhalen kunt lezen. Heel interessante workshop, alleen de vorm had van mij wat gelikter gemogen. Daarna ben ik naar de workshop van Lisa Reyes gegaan, over het gebruik van liedjes in de (Spaanse) TPRS les. Die had een nog veel grotere zaal afgeladen vol.  Ik denk dat er wel meer dan 100 aanwezigen waren. Zij heeft in de loop der jaren 45 liedjes TPRS-lesklaar gemaakt en ze liet zien wat, hoe en waarom ze dat gedaan had. Ze doet in een week elke dag hetzelfde liedje als ‘bell-ringer’, opwarmertje voor de les en aan het einde krijgen de leerlingen het bijbehorende clipje te zien (mits aanwezig). Elke dag krijgen ze bepaalde oefeningen te maken en de laatste dag krijgen ze een test erover.

