#TPRS – Waarom corrigeren niet zinvol is

Vorig jaar alweer schreef Bryce Hedstrom een artikel over de futiliteit van het corrigeren van fouten. Bryce zegt daar o.a. : “het corrigeren van fouten is niet alleen niet-effectief lesgeven. Het verstoort de communicatie, het brengt leerlingen in verlegenheid en het kan de relatie tussen de docent en de leerlingen verstoren. Bovendien: de leerlingen letten er niet eens op.  Ze verwerven taal wanneer ze betrokken zijn in gesprekken die zich concentreren op de betekenis in plaats van zich te concentreren op de vorm.”

Artikel in IJFLT van  Krashen op pagina 5 over het corrigeren van fouten:  A Note on Error Correction: The Effect of Removing One Outlier in Ryoo (2007)

Op een pagina over Dr. John Truscott, gespecialiseerd in tweede taalverwerving en doceren, cognitieve psychologie en syntax  staan diverse links naar en namen van artikelen over onderzoek waaruit blijkt dat het geen zin heeft om fouten te corrigeren tijdens het verwerven van een tweede taal.

Afbeelding afkomstig  van : http://digifemke.nl/lees-domino/letters/

Advertenties