2013 – Jaar van het Voorlezen = Jaar van het luisteren

Stichting Lezen BelgiéGisteren hadden we het over 2013 = Jaar van het Voorlezen. De andere kant van voorlezen = luisteren! Met voorlezen & luisteren naar voorlezen  kan je niet vroeg genoeg beginnen. Wij hebben onze zoon van baby af aan voorgelezen en hij is daardoor heel goed geworden in luisteren – maar hij kan ook Oostindisch doof zijn hoor! Soms wilde hij ’s middags als er vriendjes waren ook wel eens voorgelezen worden, maar die vriendjes konden helaas niet lang luisteren : ze werden nooit vaak voorgelezen en ze waren vooral gewend veel voor de televisie te zitten. Het lukte ze niet om de beelden zelf te maken tijdens het luisteren en konden niet lang stil blijven zitten om te luisteren…

Zelf ben ik een veel-lezer, in alle talen en ik lees ook boeken voor alle leeftijden – meestal een half uurtje voordat ik ga slapen. Zo las ik pas Momo en de tijdspaarders van Michael Ende uit 1973. Een boek dat alleen maar actueler is geworden! Het mag dan een ‘kinderboek’ zijn, maar wat een spiegel wordt ons (volwassenen) voorgehouden!

Momo en de Tijdspaarders - Michael EndeOp bladzijde 15 & 16 staat een stukje over LUISTEREN : (…) “zo zei men bij alle mogelijke gelegenheden : “Ga toch naar Momo!” Maar waarom? Was Momo misschien zo ongelooflijk knap dat ze iedereen raad kon geven? Vond ze altijd de juiste woorden wanneer iemand getroost moest worden? Kon ze wijs een rechtvaardig oordelen? Nee, dat alles kon Momo net zo min als ieder ander kind. Kon Momo dan misschien iets dat de mensen opvrolijkte? Kon ze bijvoorbeeld erg mooi zingen? Of kon ze een of ander instrument bespelen? (…) Niets van dat alles. Wat de kleine Momo beter kon dan wie ook, dat was: luisteren. Dat is toch niets bijzonders, zul je nu misschien zeggen, luisteren kan toch iedereen? Maar dat is heus een vergissing. Echt luisteren kunnen maar heel weinig mensen. En zoals Momo kon luisteren, was volkomen uniek. Momo kon zo luisteren dat domme mensen ineens heel slimme ideeën kregen,. En denk maar niet dat Momo iets zei of vroeg wat de ander op dat idee bracht, nee, ze zat alleen maar te luisteren met al haar aandacht en belangstelling. Daarbij keek zij de ander met haar grote, donkere ogen aan en degene die sprak voelde hoe hem opeens gedachten te binnen schoten, waarvan hij nooit had durven dromen dat hij ze in zich had. Ze kon zo luisteren, dat wanhopige en besluiteloze mensen opeens precies wisten wat ze wilden. Of dat verlegen mensen plotseling vrijuit durfden te praten. Of dat ongelukkige en bedroefde mensen vertrouwen kregen en blij werden. En wanneer iemand het gevoel had dat zijn leven volkomen mislukt en zinloos was, en hij zelf maar één van de velen, iemand waar het helemaal niet op aan komt en die net zo snel vervangen kan worden als een gebroken pot – en hij ging dat allemaal aan de kleine Momo vertellen, dan werd hem terwijl hij nog sprak, op een geheimzinnige manier duidelijk dat hij het helemaal mis had ; dat men hem precies zoals hij was, onder alle mensen maar één enkele keer tegenkwam en dat hij daarom op zijn bijzondere manier belangrijk was voor de wereld. Zo kon Momo luisteren!”

Ik wens iedereen veel (voor)leesplezier en luistergenot!

Momo en de tijdspaarders kun je o.a. bij Bol.com aanschaffen.

Afbeelding bovenaan afkomstig van de Belgische Stichting Lezen en de afbeelding van Momo en de tijdspaarders van Bol.com.

2 gedachtes over “2013 – Jaar van het Voorlezen = Jaar van het luisteren

  1. Wat leuk dat je hier dit fragment hebt geplaatst. Het is precies wat ik nodig had! Ook ik ben dol op lezen en lees mijn kinderen elke avond voor. Mijn man en ik lezen elkaar af en toe voor uit Toon Tellegens ‘Bijna iedereen kon omvallen’ en ‘Misschien wisten zij alles’. Het is zo heerlijk om te luisteren en zelf beelden te vormen bij de tekst die je hoort. Dat gun ik iedereen!

    • Fijn te lezen, Marieke! En ja, Toon Tellegen! Leuk dat je hem noemt. Eén van mijn favoriete schrijvers. Vroeger alle kinderboeken aan mijn zoon voorgelezen, samen dik genieten. En misschien komen de dierenboeken straks wel weer, als hij wat ouder is en kunnen we die aan elkaar voorlezen, net zoals jij en je man ook doen. Vroeger las ik de dierenverhalen al in ’t NRC en nu in de loop der jaren alle bundels gelezen! Ton Tellegen heeft ook een cd waarop hij voorleest en waarbij hij muzikaal begeleid wordt door het Wisselend Toonkwintet. Dubbelop genieten!

Reacties zijn gesloten.