TPRS in een jaar – techniek 7 – Oogcontact maken – de lespraktijk

TPRS in een jaar – techniek 7 – Oogcontact maken

I_m_watching_you

We zijn nog steeds bezig met de TPRS Stap 1 technieken: betekenis geven en persoonlijk maken.

De opstelling van de klas vind ik belangrijk en vaak probeer ik op school als het kan om de stoelen in een cirkel te zetten, als het aantal leerlingen niet te groot is. Dan kun je ook gemakkelijker oogcontact maken. Op de hotelschool zet ik bij kleine klassen de tafels in een hoefijzer. zodat de studenten elkaar aan kunnen kijken. Ze mopperen wel als ik ze vraag om de tafels te verplaatsen (het zijn twee-persoonstafels, maar mét twee wieltjes!).

In het Palet, het gebouw van Vuvera, Volksuniversiteit Veluwerand, zitten we nu met de beginners en de A1’ers in een groot handenarbeid lokaal, met grote verfbespatte tafels. Ik vind het moeilijk om daar met iedereen steeds oogcontact te maken, want men zit behoorlijk ver uit elkaar. Toen we in een kleiner lokaal zaten vorig jaar, zetten we altijd de tafels aan de kant en de stoelen in een cirkel in het midden. Ik merk dat ik dat nu mis; ook vorm je op die manier meer een groep en ik kan iedereen beter zien en iedereen kan elkaar beter zien. Maar ik heb dit jaar geen zin in gesjouw, teveel gedoe. We gaan op termijn met Vuvera wellicht naar het Kulturhus, met bieb en andere culturele instellingen in één gebouw bij het gemeentehuis Ermelo. Hopelijk hebben we dan fijnere ruimtes, met beter oogcontact!

De afbeelding is afkomstig van de de site: http://img.photobucket.com/albums/v350/zenlike/watching.jpg

