TPRS in een jaar – techniek 9 – Barometerleerling – de lespraktijk

lone_flowerTPRS in een jaar – techniek 9 – Barometerleerling – de lespraktijk

TPRS Stap 1 – technieken : betekenis geven en persoonlijk maken: techniek 9, de barometerleerling.

Meestal zijn er inderdaad een paar mensen die altijd achter de rest aanhobbelen. Die hun AHA-erlebnis altijd later dan “de anderen” beleven. Ik merk ze wel op, maar eerlijk gezegd doe ik niet vaak actief iets met hen. Ik merk nu ook dat ik dit een lastige techniek vind. Komt het omdat ik het moeilijk vind om te schakelen van groep naar individu?  Komt het omdat ik meer op de groep als totaliteit gericht ben? Toen ik vorig jaar met Bryce Hedstrom de workshop “The art and genius of going slowly’ deed zei hij op een gegeven moment tegen de groep: “She reads the group” ; we hadden 8 keer dezelfde workshop gegeven, maar geen een was hetzelfde. Terwijl Bryce het jaar daarvoor ook die workshop had gedaan met Linda Li en dat was 8x dezelfde workshop geweest. (Nu heb je met Chinees ook wel minder speelruimte dan wanneer je Nederlands geeft, dat heel veel cognaten heeft met Engels, dit i.t.t. Chinees). Ik vind lesgeven aan klassen/groepen ook leuker dan het geven van privéles, omdat ik de dynamiek van een groep heel fijn vind. Mensen reageren op elkaar en dat zorgt altijd voor levendigheid. Maar ik merk dat ik het moeilijk vind om dan individuen er uit te gaan pikken. Toch wil ik dat kunnen, alhoewel Ben van de TPRS-technieken zegt: “Werk met die technieken die met jou en jouw klas resoneren en andere gebruik je niet.” Sowieso wil ik meer kunnen differentiëren naar degenen die sneller zijn en degenen die langzamer zijn. In juli ga ik weer naar de NTPRS;  voor de gevorderden is één van de workshops: Upper level strategies. Daarmee hoop ik meer van deze technieken te leren. De volgende link gaat naar het (voorlopige) programma van de NTPRS in Dallas van 22 t/m 26 juli 2013:  http://www.ntprs.org/ntprs.org/WORK_Sess_files/NTPRS13.2PageSched.MAR6.pdf en via deze link kun je korte omschrijvingen van de workshops lezen : http://www.ntprs.org/ntprs.org/Workshop_Descriptions.html

Op de Hotelschool reageren de studenten vaak heel direct en eerlijk: “Mevrouw het gaat me nu echt te snel hoor!” roept dan iemand, of: “Nu snap ik er niks meer van !”. Of na zo’n 20 minuten cirkelen: “Mevrouw, het ging heel goed, maar nu is het teveel aan het worden hoor!” Dat zijn o.a. mensen die ik in de gaten moet houden als barometers.  Ik had 1 les alle tafels aan de kant laten zetten (ze mopperden niet, gingen heel voortvarend aan de slag; je zag dat ze dit vaker in hun werk en stage hadden gedaan) en een cirkel gemaakt met de stoelen. Opmerkingen als: “oh, we krijgen een kringgesprek”. Iedereen zat redelijk dicht op elkaar gepropt eigenlijk, maar we hadden een mooie halve cirkel; sommigen waren wel erg onrustig, onrustiger dan met tafels. Anderen heb ik ondanks de betere zitting voor oogcontact toch niet goed waargenomen; ze waren er wel, maar lieten zich niet zien. Daar wil ik meer aandacht aan besteden; ik merk dat er een soort ‘leegte’is en ik denk dat ik dan even moet vertragen om te zien wat daar precies gebeurt en waar dat aan zou kunnen liggen. Er was ook een heel rijtje dat z’n mond niet open deed bij het antwoorden, maar op een gegeven moment bleek ook waarom. Ik hoorde ze na verloop van tijd wel 1-woord- antwoorden geven, terwijl anderen wel in hele zinnen konden antwoorden en dat had ik in eerste instantie ook van ze gevraagd. Dus toen heb ik gezegd dat ze ook 1-woord-antwoorden mogen geven, als dat voor hen genoeg is, maar dat degenen die hele zinnen kunnen zeggen, het in hele zinnen dienen te doen. Op een gegeven moment flapte 1 van de 1-woord-studenten ook een paar keer een hele zin eruit! Het was een studente die een paar lessen heel stil had gezeten, vol aandacht had gekeken, maar nooit haar mond open had gedaan. Het blijft toch altijd iets bijzonders, hoe iedereen op zijn eigen manier taal verwerft!

Bij Vuvera zijn we met de A1 en de beginners verder gegaan met de volgende structuren (die ook weer uitbreidingen zijn van structuren die ze eerder hebben gehad. Ik neem mijn petje af voor Blaine, hoe hij de Look I Can Talk serie in elkaar heeft gezet! En daarbij sluiten deze structuren ook nog weer aan op de novellen, de dunne leesboekjes.)

  • Hij/Zij heeft hem/haar uitgenodigd voor het eten
  • Zij hebben … gegeten
  • Zij hielden van het eten/voedsel

En als dialoogzinnetje : Ik ga (zal) meteen terugkomen

Bij de A1 had niemand een vervolg op het verhaal van vorige week geschreven en bij de beginners op 1 na iedereen. Dat ging behoorlijk goed, alhoewel ik ook kon horen aan welke structuren we meer aandacht moeten besteden. Wat ze bijvoorbeeld heel goed hadden gedaan waren zinnetjes als : il lui dit. Wat leerlingen van  ‘reguliere’ methodes altijd heel moeilijke constructies vinden, die zij gewoon moeiteloos gebruiken. Er was 1 persoon die niet in het huiswerkblog kon komen en die zodoende niet de verhaaltjes nog eens kan oefenen met cirkelvragen met de filmpjes (die mijn collega Hilde-Marie maakt). De uitspraak van deze cursiste was heel slecht en dan merk je ook dat alleen 1 les per week voor haar niet voldoende is. En dat het heel gevaarlijk is om alleen maar te lezen,omdat de taal dan niet meer akoestisch tot je komt, wat een eerste vereiste is voor vloeiende taalverwerving.

We hebben de woorden weer een paar minuten ingeoefend met stoel-tpr (zittend) en zijn toen een vervolgverhaal gaan maken met het verhaal van vorige week. Waarbij ik dus niks met een barometer heb gedaan… Wel regelmatig begripschecks (techniek volgt nog), als ik merkte dat er te weinig respons was; dat ligt toch vaak aan het niet snappen van die vraag, dus dan laten we snel vertalen en dan volgt het antwoord daarna over het algemeen probleemloos. Veel PQA gedaan.

Ik ga nog eens goed nadenken hoe ik meer met de barometer kan doen. Tips altijd welkom!

De foto van de tulpen is afkomstig van de website: http://startdedialoog.blogspot.nl/2010/09/zoek-jij-doelgroepen-of-doegroepen.html

