TPRS – voorafje voor techniek 15 – begripschecks

TPRS – voorafje voor techniek 15 – begripschecks

TPRS kent 3 stappen. We zijn inmiddels aanbeland bij de vijftiende en laatste techniek van de TPRS Stap 1 technieken: begripschecks.

Hieronder alle TPRS Stap 1 technieken nog eens op een rijtje:

  1. Gebarenstap-1
  2. PQA (Personalized Questions and Answers)
  3. Uitgebreide PQA
  4. Aanwijzen en pauzeren
  5. Cirkelen
  6. Langzaam
  7. Oogcontact maken
  8. Drie-rings-circus
  9. Barometer
  10. Wat heb ik net gezegd?
  11. Reacties
  12. Recycling – samenvatten
  13. De 80% regel
  14. Binnen-de-perken-blijven
  15. Begripschecks

10 vingers_jpgBen begint het onderdeel over TPRS stap 1 – techniek 15- begripschecks met het bepalen van het begrip bij de leerlingen door het begrip steeds om de tien minuten te checken. Dat doet hij door de leerlingen hun vingers op te laten steken : 10 vingers = 100% begrip , 5 vingers = 50% begrip etc. Het kost steeds maar een paar seconden. Je moet als docent daarbij goed oogcontact maken om te zien of de leerlingen zich uit bv. schaamte niet beter voordoen dan ze zijn.

Ben geeft aan dat veel TPRS stap 1 technieken samenhangen met elkaar: oogcontact maken, de barometer leerling, LANGZAAM en begripschecks zijn allemaal deel van hetzelfde mentale raamwerk van de docent.

Als een leerling zes vingers of minder opsteekt, herhaal dan nog eens en cirkel, zodat er als je daarna nog eens checkt in het ideale geval meer vingers zullen worden opgestoken. Dit scenario houdt ook een belangrijke boodschap voor die leerling in, dat je namelijk altijd zult vragen hoe het met hem gaat en dat je je bewust bent van die leerling en rekening met hem houdt; het kan natuurlijk ook “haar” zijn!

Ben geeft aan dat deze techniek niet meteen een automatisme zal zijn, bij alle dingen die je al aan het leren bent met TPRS, maar dat je er door oefening een routinehandeling van kunt maken.

De bovenste afbeelding is afkomstig van : http://www.accountantskantoor-selecteren.nl/
De afbeelding van de handen is afkomstig van de website: http://info.gsf.nl/cdb/ddb/Onderbouw/Rekenen/Lj1/Theorie/Details/H3_Optellen.html

Advertenties