TPRS – Stap 2 – techniek 19 – Woorden en acties synchroniseren – de lespraktijk

TPRS – Stap 2 – techniek 19 – Woorden en acties synchroniseren – de lespraktijk

Vandaag gaan we verder met het bespreken van TPRS techniek 19 – woorden en acties samen laten vallen – van de TPRS Stap 2 technieken, het vragen van het verhaal.

dejeuner_matin_imagesBij het doorwerken van elke TPRS techniek, wordt het duidelijk, dat ik niet alle technieken gebruik, zoals bijvoorbeeld het inzetten van acteurs. Ik doe wel heel veel met gebaren en laat die gebaren ook samenvallen met wat ik zeg. Omdat ik veel met volwassenen werk, heb ik schroom om met acteurs te werken, omdat ik (wellicht ten onrechte) denk dat ze dat vervelend vinden of zich generen om acteur te zijn voor zo’n hele groep ‘aanstaarders’. Ik heb ’t al eerder geschreven : ik wil meer met acteurs gaan doen en moet over die schroom heen stappen. Op de hotelschool heb ik de indruk dat de studenten het wel leuk vinden om acteur te zijn en om ze in actie te zien. Sommigen bekleden hun rol met verve en daar moet je wel voor uitkijken, zoals bij techniek 19 door Ben aangegeven wordt:  zorg dat er een 1-op-1 relatie is tussen de woorden en de actie, de handeling. Instrueer de acteurs daar goed over!

Elk jaar doe ik met de beginners het gedicht ‘Déjeuner du matin’ van Jacques Prévert, met twee acteurs en alle daarbij behorende attributen. Voordat we het gedicht gaan doen, neem ik alle attributen door en vraag hoe ze heten. Dit gedicht maakt altijd een verpletterende  indruk op de aanwezigen. Ze zien het gedicht voor hun ogen tot leven komen. Ik heb ’t gedicht ook 1x voor collega’s gedaan tijdens de Good Practice Day (studiedag) op de universiteit van Leiden. Daar had ik een actrice – collega Frans – die geheel haar eigen ‘leuke’ handelingen ging verrichten!  Weg synchronisatie woorden en handelingen! Gelukkig snappen de cursisten en studenten over het algemeen beter hoe deze techniek werkt dan helaas blijkbaar sommige collega’s…

Ik begon dit stukje ermee dat ik niet alle TPRS technieken gebruik: dit is ook niet nodig of verplicht. Je werkt met die, waarvan je ziet dat ze veel effect hebben op het verwerven van de taal bij je leerlingen én met die technieken, die ook bij jezelf passen. Daar loop je dan soms tegen gevoelens van jezelf aan, die al dan niet terecht zijn en waar je iets mee kunt doen; of niet… Wordt vervolgd dus!

Goede synchronisatie in het filmpje hieronder, behalve bij de hoed en de jas. Is eigenlijk ook wel gek: eerst je hoed opdoen en dan pas je jas aandoen. Toch staat ’t zo in ’t gedicht en je ziet het ook op het tekeningetje hiernaast.

In het volgende filmpje wel eerst de hoed en dan pas de jas, maar daar is de uitspraak niet zo goed…

De afbeelding is afkomstig van de site: http://ohlalafle.blogspot.nl/2012/10/le-passe-compose.html

