TPRS – Stap 2 – techniek 20 – ‘chants’ – de lespraktijk

TPRS – Stap 2 – techniek 20 – ‘chants’ – de lespraktijk

Kate Hunt on busWe zijn nog steeds bezig met de TPRS Stap 2 technieken – het verhaal vragen – en als techniek 20 noemt Ben Slavic de chants.

Ik gebruik het heel soms in mijn lessen. Ik wist in eerste instantie ook niet zo goed wat ermee bedoeld werd en hoe ik het me voor moest stellen, totdat ik op de NTPRS van 2011 in Saint Louis in een workshop zat van Kate Hunt ‘Chants for success’.  Het was een hele praktische workshop en wat Kate veel deed was op bekende wijsjes liedjes maken, zoals we ook voor feesten en partijen doen als we het bruidspaar toe gaan zingen met een eigen gemaakte tekst op een bekend wijsje. Kate liet heel praktisch alle aanwezigen ook meteen chants en liedjes inzingen voor de taal waarin men les gaf. Die heeft ze op een cd gebrand en die kregen we diezelfde dag nog van haar! Ze had ook een lijst met allemaal bekende liedjes, die je kon gebruiken voor je basis.  (Eh, ja, wel als je Amerikaan bent… mij zeiden ze niks, maar wij hebben hier in Nederland en België natuurlijk ook wel ‘gouwe ouwen’).

Ik heb toen ingezongen, op de wijs van Frère Jacques/Vader Jacob: “Qu’est-ce que c’est?” (Wat is dat?). Je kunt het dus zelfs in canon zingen 😉

Verder heb ik wel eens toen ik les gaf op de middelbare school een rap gemaakt van de (schrijf)uitgangen van de regelmatige werkwoorden op -er. Maar dat ‘doe je niet meer als TPRS docent M/V’; die uitgangen behandel je nu meer in je grammatica pop-ups door het bewustzijn van de leerlingen daar even op te richten – wij bieden geen rijtjes aan.

Hieronder een filmpje van Playway met een chant voorbeeld. Er worden hier veel zintuigen ingezet:  kijken, aanraken en bewegen, luisteren en daardoor worden er ook veel intelligenties aangesproken: de lichamelijk-kinesthetische, de verbaal-linguïstische, de muzikaal-ritmische, de interpersoonlijke (omdat het een gezamenlijke activiteit is).

De foto van Kate Hunt komt van de site : http://storyworkshop.wikispaces.com/Presenter+Bios Daar kun je o.a. lezen hoe ze zich als taaldocente ontwikkeld heeft naar TPRS docente.

