Dag van de Franse Taal & TPRS #ViveLaFrance

img_5967Was vandaag, donderdag 10 november 2016, uitgenodigd door SG Vincent van Gogh in Beilen, Drenthe om daar twee TPRS lessen te verzorgen voor een 1 havo en een 1 vwo klas. i.v.m. de Dag van de Franse Taal. Sinds een aantal jaren wordt deze dag gevierd op middelbare scholen, omdat het (vak) Frans aan het verdwijnen is in Nederland. Op vmbo’s wordt nog amper Frans gegeven en bijgevolg op MBO’s ook bijna niet meer. Ik heb getallen gehoord dat nog op 15% van de vmbo’s Frans wordt gegeven! Terwijl deze afname van het Frans niet nodig zou hoeven te zijn: via TPRS en TPR leren de leerlingen Frans met gemak én plezier!

img_5970Vanochtend was ik al na half acht op het Vincent van Gogh in Beilen om daar de eerste twee lessen van de dag te verzorgen aan twee eerste klassen, via TPR en TPRS. De school was al helemaal versierd met allemaal Franse vlaggen en de docente Ellen Kramer ontving mij met baret en echte Franse sjerp. Ikzelf had mijn Bretonse shirt aangetrokken om ook mee te doen met de Franse sferen. img_5958Ze vertelde dat ook de andere vakken allemaal een Frans tintje hebben en ze had in de koffieruimte alle collega’s een spoed-lesje Frans gegeven: Bonjour, bienvenue, au revoir!

De lessen op het Vincent van Gogh beginnen al om 8.10 uur! Dus daar zat ik vanochtend al om half zeven in de auto en ik was rond 6 uur opgestaan. Dat zijn vroege tijden voor een avondmens! Het ontbijten heb ik daarom ook pas achteraf gedaan, want zo vroeg is mijn buik nog niet wakker. Ik was al blij dat ik de wekker gehoord had!

klasse_regels_poster

 

Ik had de classroomrules poster gebruikt die Kathrin Shechtman op ETPRS16 gebruikt had en deze in het NL vertaald. Die poster is gebaseerd op Ben Slavic’s classroomrules poster. Kathrin’s poster bestaat uit twee delen: denken & doen. De poster is me heel goed bevallen. Het gaf meteen rust omdat de leerlingen direct weten wat de bedoeling is en je kunt, indien gewenst, ook steeds verwijzen naar die poster.

img_5971

Bop, la banane SDF

Omdat we ook nog kort met de docenten over de les na wilden praten en de leerlingen allemaal nog baguette met kruidenboter kregen van de docente, was de les geen 50 minuten, maar ongeveer 40. We hebben zodoende in een sneltreinvaart TPR gedaan en ook nog in beide klassen een grappig verhaaltje gemaakt. Maar normaal gesproken doen we dat uiteraard niet zo snel!

Hier kun je de gemaakte verhaaltjes lezen: lessen_tprs_frans_161110_beilen_def

We hebben zelfs nog 1 bladzijde gelezen uit het boekje Brandon Brown veut un chien.

img_5964De lessen gingen goed, we hebben veel gelachen! De leerlingen gaven na afloop aan dat ze het een leuke les vonden en op 1 persoon na had ook iedereen minimaal 80 à 90% van de gemaakte verhaaltjes begrepen. Alhoewel ik bij de VWO klas meer had gedaan en een hoger tempo had, gaven ze aan meer begrepen te hebben. Aandachtspunt dus voor de havo-klassen: echt niet te snel gaan als docent!

Enkele MVT-docenten zaten achterin het lokaal de lessen te observeren en bij de tweede les deden ze ook intensief mee met de TPR; erg grappig om te zien! Ze vertelden me dat ze het een erg leuke manier van werken vonden en ze wilden het meteen wel in hun lessen toe gaan passen.

Wil je weten hoe je TPRS in je lessen toepast? Kom dan meedoen aan onze trainingen of laat bij jou op school een workshop of studiedag verzorgen of kom naar de introductie-workshop van het TPRS Platform op 14 januari 2017 in Utrecht van 09.30-12.30 uur.

