5 dingen om deze zomer als docent te doen

In dit artkel geef ik een vertaling & bewerking van het artikel van David Franklin: 5 Things Teachers Need To Do This Summer; zijn Engelstalige tekst staat ook onder mijn Nederlandse tekst.

David Franklin beschrijft in zijn artikel 5 dingen om deze zomer als docent/leerkracht te doen; ik voeg er nog een zesde en een zevende aan toe. Hij geeft aan dat voor mensen in het onderwijsveld aan het einde van het schooljaar de tijd komt om op adem te komen, te relaxen en te reflecteren. Als docenten en leerkrachten moeten we voordeel trekken uit het feit dat we een van de weinige beroepen hebben waarbij je jaarlijks een vastgesteld begin- en eindpunt hebt, zodat we onszelf in de tijd daartussen kunnen herstellen, door expliciet aandacht te schenken aan ons eigen welzijn, naast het fijnslijpen en bijwerken en vernieuwen van ons vakmanschap.

De vijf zaken die David Franklin aanbeveelt:

  1. Ruim de zooi op (lokaal, bureau, kast)
  2. Reflecteer op je schooljaar
  3. Ga met volwassenen om
  4. Ga doordeweeks lunchen
  5. Lees een boek voor je plezier

Ad1: Ruim je zooi op
Is het een grote troep geworden om je heen, met stapels papieren, dozen, projecten? Geeft niks, je bent niet de enige! Ga er doorheen en gooi alles weg waar je niks meer mee doet! Maak ruimte! Begin het nieuwe schooljaar met een lekker schone lei.

Ad. 2: Reflecteer op je schooljaar
Maak tijd met een collega om op het schooljaar terug te kijken en bespreek wat werkte, wat niet werkte en wat je volgend jaar anders wilt doen. Dit helpt je het oude jaar af te ronden en je voor te bereiden op het nieuwe schooljaar

Ad. 3: Ga met volwassenen om
Dit klinkt misschien gek, maar als docenten en leerkrachten gaan we de hele dag met kinderen om en gaan we relatief weinig met volwassenen om. Neem deze zomer de tijd om gesprekken te voeren met volwassenen. Dat is goed voor je welzijn.

Ad. 4 Ga doordeweeks lunchen
David zegt: “Ik weet niet hoe het met jullie is, maar aan het einde van het schooljaar zou ik gillen als ik weer een pakje meegebracht brood van huis zou moeten eten. Alleen al het zien van een Kalkoensandwich vulde mijn ogen met tranen. Breek me de bek niet open over cafetaria voedsel. De meeste mensen begrijpen niet dat docenten niet uit lunchen kunnen gaan. We hebben er gewoonweg de tijd niet voor. Doe het in de zomer! Ga lekker doordeweeks uit lunchen! Wees een volwassene!”

Ad. 5 Lees een boek voor je plezier
Docenten zijn 9 maanden (in NL ruim 10 maanden) van het jaar hyper gefocust op hun leerlingen en op lesgeven. Ze zijn steeds bezig met studeren, nakijken & beoordelen van toetsen, nieuwe lesgeefstrategieën aan het leren. Neem deze zomer lekker de tijd voor jezelf! Lees een boek. Een fictie boek. Geef je brein een pauze.

Ik zou er nog als zesde punt aan toe willen voegen: 6. Ga veel naar buiten! Ga (met anderen) wandelen, fietsen, zwemmen, in de tuin werken (als je een tuin hebt), buiten eten en picknicken, lezen, jeu-de-boulen, sporten.

En als laatste en zevende punt, samenhangend met punt 6, naar buiten gaan: 7. Ga offline; laat je mobiel, je tablet en je laptop met rust. Is dat wel erg veel gevraagd, omdat je ook de krant op je tablet leest, laat dan in ieder geval de sociale media enkele weken met rust en ga lekker buiten in een hangmat een boek, of beter, meerdere boeken lezen.

Alvast een hele mooie zomer gewenst!

 

5 Things Teachers Need To Do This Summer
Posted on June 9, 2017

As we come to the end of another school year, it is time for all educators to take some time to breathe, relax, and reflect. There are not many professions that have defined beginnings and endings every year. Educators need to take advantage of this opportunity in order to better themselves by paying attention to their well being in addition to fine-tuning and updating their craft.

Here are five things every teacher needs to do this summer:

  1. De-clutter Your Classroom:

Does your classroom look like an episode of the TV show Hoarders? Do you have boxes and boxes of supplies, papers, and projects piled high up on cabinets and in every nook and cranny across the room? Don’t worry. You are not alone. Take this opportunity to go through your materials and get rid of what you are no longer using. Classrooms can be filled with old, antiquated ideas and materials. that haven’t been used in years. Get rid of them! If you can part with everything, get rid of 2-3 things. This will help start the de-cluttering process.

  1. Reflect on Your School Year:

Here is another opportunity to take advantage of specific starting and ending points in our profession. Make time with a colleague to reflect upon the school year. Discuss what worked, what didn’t work, and what you will do differently next year. This process will help bring closure to one year and set you up for the next year.

  1. Spend Time With Adults:

I know this one sounds strange, but hear me out. As teachers, we spend our entire day with children. From the early morning until the late afternoon, we interact with very few adults. Take time over the summer to have adult conversations. This is good for your well being.

  1. Go To Lunch On A Tuesday:

I don’t know about you, but towards the end of every school year, I would scream if I had to eat another packed lunch from home. The mere sight of a turkey sandwich brought tears to my eyes. Don’t get me started on cafeteria food. Most people don’t understand that teachers can’t go out for lunch. We just don’t have the time. Do it over the summer! Go out to lunch on a weekday! Be an adult!

  1. Read a Book For Fun:

Teachers spend nine months out of the year hyper-focused on their students and instruction. Teachers are constantly engaged in book studies, grading papers, and learning new instructional strategies. Take some time this summer for you. Read a book. A fiction book. Give your mind a break!

Dr. David Franklin, CEO of The Principal’s Desk, is an experienced school administrator, education professor, curriculum designer, and presenter. Dr. Franklin has presented at national and international education conferences as is available for school and district professional development sessions. He can be reached at david@theprincipalsdesk.org or at 

Advertenties