TPRS in een jaar – voorafje voor techniek 6 – LANGZAAM

#TPRS in een jaar – voorafje voor techniek 6 – LANGZAAM

escargot_em_parc_kalliste_ac_aix_marseilleBen – en vele TPRS’ers met hem – zeggen dat LANGZAAM naast cirkelen en PQA de belangrijkste TPRS-techniek is.

Door langzaam te spreken, toon je respect aan je leerlingen. Ben citeeert Blaine, die aangeeft dat wij als docenten niet voelen hoe zwaar het is om een nieuwe taal te verwerven. Dat voelen we alleen als we zelf een nieuwe taal gaan leren; dat is de reden dat TPRS demo’s altijd in talen worden gegeven die we zelf nog niet spreken, zoals Russisch, Chinees, Berber, Zweeds. Je voelt dan aan den lijve hoe het is om totaal geen aanknopingspunten te hebben en hoe effectief TPRS dan toch werkt. Je begint die taal te begrijpen,  maar de docent moet niet te snel gaan!

Verplaats je in de leerling en ga nog langzamer dan je denkt dat nodig is of dan je zelfs voor mogelijk houdt. Als het te snel is voor 1 leerling, is het té snel.

Ben observeerde zijn klas, die les kreeg van een stagiaire die nieuw was in TPRS. Daardoor cirkelde ze heel langzaam en Ben zag hoe goed dit was voor de klas. Hij zag de kracht van cirkelen én van het langzaam gaan. Ook zag hij dat een leerling die hij af had gedaan als een ‘vlegel’ , nu heel goed bij de les bleef. Ben merkte op dat niet de leerling, maar hijzelf het probleem was!

Ben geeft aan dat het eenvoudig lijkt om langzaam te gaan, maar dat het dat niet is. Veel docenten vergeten deze techniek weer na een paar dagen en hij geeft aan dat je continu waakzaam dient te zijn om deze top-drie-belangrijke TPRS techniek te blijven toepassen.

De foto is afkomstig van de website: http://www.espaceagro.com/animaux-vivants/escargots-vivants-de-type-heli_i100852.html