TPRS in een jaar – techniek 5 – Cirkelen – de lespraktijk

#TPRS in een jaar – techniek 5 – Cirkelen – de lespraktijk

Klassieke atoommodel.jpgVanaf les 1 ben je bij TPRS altijd bezig met cirkelen, zelfs al begin je nog  niet met een verhaal, zoals Ben bijvoorbeeld doet aan het begin van het jaar ; hij begint dan met “Cirkelen met ballen”.

Als men een nieuwe taal wil leren spreken, dan is herhaling daarbij bijzonder belangrijk. Via cirkelen kun je deze broodnodige herhaling krijgen. Echter, herhaling kan dodelijk saai zijn. Door de leerlingen zelf de input te laten geven voor de verhalen, kun je al een stuk betrokkenheid en ook humor krijgen, beide belangrijk om de herhaling wat te ‘maskeren’. Ook door de persoonlijke vragen – PQA en uitgebreide PQA – kun je meer betrokkenheid krijgen en herhaling. En door het gebruiken van leerling-acteurs. Dit laatste doe ik (nog?) te weinig.

Het bijzondere van vragen stellen is, dat ons brein op vragen wil antwoorden, ook in een andere taal. Het komt in een bepaalde ‘mood’ en de taal wordt onbewust en eigenlijk verworven als een  ‘bijproduct’ van het vragen stellen en van de verhalen. Daarbij zijn verhalen ook nog eens beeldend, wat een beroep doet op onze rechterhersenhelft en de taal dus met meer linken in ons brein op wordt geslagen. Ik maak heel veel verhalen met heel veel groepen, maar kan ze over het algemeen toch goed onthouden, omdat ik ze helemaal voor me zie, als een film.

Afgelopen lessen met de beginners en A1 ben ik in beide gevallen vanuit het persoonlijke een verhaal gaan ontwikkelen. De structuren waren:

  • hij/zij had … voor hem
  • hij/zij was verrukt van …
  • hij/zij heeft … gekocht en hij/zij heeft hem/het gegeven
  • jij/u zult hebben (jullie zullen hebben)

We hebben er eerst weer gebaren bij verzonnen en toen vroeg ik wie iets voor iemand anders had en wat. Dat werden respectievelijk een cd van Bob Marley en een grillpan (beginners/A1). de verhaaltjes bleven vrij eenvoudig, maar de betrokkenheid was groot. Het is opvallend dat de meesten nu al in hele zinnen terug kunnen antwoorden, als ik de cirkelvragen stel!

Het aanwijzen deed ik weer met de laserpointer; ik had een ophangsysteem gemaakt voor 6 geplastificeerde A3 kaarten, via spanbanden en we zijn met z’n tweeën iets van een uur bezig geweest en toen we het ophingen, bolde het op. Dat was dus niks… Nu gaan we volgende week dunne houten platen aanschaffen en die op maat laten zagen en het daarop bevestigen. Wat een gedoe! In de toekomst zal dit gekneuter vast anders gaan. Dat krijg je als je pioniert… Het zij zo! Volgende week de foto’s!

Cirkelen lijkt gemakkelijk; het is ook geen ingewikkelde techniek. Toch merk ik altijd bij trainingen, dat de meeste mensen er even in moeten komen. Vaak cirkelt men vooral het lijdend voorwerp of de bijwoordelijke bepaling, terwijl men bijvoorbeeld eigenlijk begonnen was met het onderwerp en het onderwerp wilde cirkelen. Het werkwoord wordt vaak vergeten en wordt dan helemaal niet gecirkeld. Bij de werkwoorden komt ook de vaak de lastige vraag “Wat deed …?” en daarbij komt geen van de gecirkelde werkwoorden aan bod, wat in het begin lastig kan zijn voor de leerlingen.

Als je zelf eens wilt oefenen met cirkelen: Hier kun je een lesschema downloaden, waar je ter voorbereiding van een les de structuren & de cirkelzinnen kunt invullen (en nog veel meer overigens, bv. PQA vragen en dialoogjes voor het verhaal). Ook goed om in te vullen als oefening om het cirkelen voor te bereiden. Met de klas zul je waarschijnlijk een heel ander verhaal maken dan je voorbereid hebt, omdat je de leerlingen inspraak geeft in het verhaal. Meer hierover later bij de Stap 2 technieken, want we zijn nu nog steeds bezig met de Stap 1 technieken, Betekenis geven & persoonlijk maken.

Filmpjes van Ben over circling and circling with balls kun je zien via  zijn video channel: http://www.youtube.com/user/benslavic. Ben is de ‘filosoof van de TPRS-familie’, dus hij neemt nogal eens de tijd om dingen te vertellen.

De afbeelding is afkomstig van : http://benniemols.blogspot.nl/2009_03_01_archive.html